Thank you for drop by : Follow | Dashboard

Pembinaan Kilang Lynas

Penulis : ZatyAnuar Masa : 9:40 PM Comments : 6 Labels :
Kilang Lynas

Berdasarkan tajuk entry ni, maybe zaty agak terlambat kot. Seperti yang sedia maklum, Lynas Corporation merupakan kilang kimia dari Australia yang sudah siap dibina sebanyak 95% di Gebeng Kuantan. Cuba korang tanya diri sendiri dan berfikir sejenak, kenapa kilang ini dibina di Malaysia ? Nak tampung pengangguran ? Takde maknanya mereka nak tampung wehh, mereka bina kilang kat Malaysia sebab mereka tak nak kesan daripada kilang tersebut kena pada negara mereka. Apabila kilang tersebut di bina di Malaysia, sudah tentu kesannya kena pada Malaysia kan ?

Kilang Lynas ni merbahaya dan bertoksik. Kilang ni juga boleh menyebabkan radiasi, radiasi ni bahaya, boleh ubah sel-sel badan kita. Nanti tak pasal-pasal kita semua jadi Zombie Kampung Pisang *haha,bengong pemikiran* Yang zaty hairan tambah musykil la kan, kenapa kerajaan Malaysia bersetuju ? Kerajaan Malaysia seolah-olah bersetuju kilang yang merbahaya ni dibina di tanah Malaysia yang tidak memberi apa-apa manfaat pon pada rakyatnya ! Mungkin lah kot boleh tampung pengangguran sebanyak 350 0rang sahaja *dari info yg zaty dpt lah* tapi kesannya boleh mengancam nyawa lebih lagi dari bilangan 350 orang tu !

Rakyat Australia sendiri tidak bersetuju apatah lagi rakyat Malaysia kan ? Tengok apa yang berlaku kat Jepun sudah, kebocoran radiasi tu. Kerajaan Jepun mengarahkan supaya kosongkan sebanyak 20-40 kilometer daripada tempat berlakunya kebocoran tu, pada situ dah jelas membuktikan bahawa kesan radiasi sangat buruk ! Zaty yakin 100% bahawa kilang ni akan memburukkan keadaan, bumi pasti terancam dan nyawa manusia semestinya akan terumbang-ambing. Sempat ke generasi akan datang menghirup udara segar lagi ? Kemungkinan x. Zaty sama sekali bantah pembukaan kilang ni. Pada yang bersetuju tu, tak sayang nyawa ke cik abang cik kakak ? Zaty harap ini diberhentikan !! 
(kan bagus kalau YB Najib baca ni,HAHA :D)
Photobucket
♥ Terima kasih sudi baca. Like and comment la sekali. ♥

6 budak hensem/cute di sini :

Nur Afie said... Reply to comment

kak setuju !

zAty =) said... Reply to comment

@Nur Afie = hehe , thank2 :)

GaRy™ said... Reply to comment

x patut sungguh la... huhuhu.. nasib baik ada 1 je butang like, kalau x, gary tekan sume.. huhu..
jom vote blog gary dalam pertandingan blog kreatif!!..hehe~

zAty =) said... Reply to comment

@GaRy™ = btul tu , mmg xptt .. skrg org hny fikirkan pembangunan , lgsung xfikir kesannya .. nnt zaty tmbh byk g2 button like , bia gary like semua sekali . HAHA
oke , nk lompat blog gary lakk :)

Fatin said... Reply to comment

fatin setuju,knapa lah die bina dekat malaysia....dahlah bina dekat Gebeng Kuantan,tempat fatin n keluarga lalu untuk ke Kuantan!!! Bencinyew!!!!

zAty =) said... Reply to comment

@Fatin = dye bina kat malaysia sebab tak nak negara diorang tercemar .